Tekrar gidesim geldi…VAN DENİZİNDEN DOĞU BEYAZIT AŞKINA…

Van deyince bir çok kişi “ne işiniz var orda” dedi. Gönül ne kahve ister ne kahvehane gönül gönül gezmek, yeni insanlar tanımak, manevi büyükleri görmek ister gezi bahane:)

Dediğimiz gibi van doğası, insanı, havasıyla sizi büyüleyen bir yer.

Dört sempatik arkadaşla çamlıca’dan çıkışımızla başladı gezimiz. Hepimizde heyecan. Yeni yerler, yeni insanlarla tanışma heyecanıyla bindik sabiha gökçenden van uçağana. 1.40 dk yolculuktan sonra van hava alanına indik. İnerken nasıl bir manzara. Sadece bu manzara için van’a gidilir. Gölün üstünden uçarak birden havaalanına iniyor uçak, sanki göle inecekmişsiniz gibi oluyor. Uçak bir süre göle çok alçalıyor. Bu olay süperdi:=)

Havaalanında bizi yine çok değerli dr.zübeyde abla karşıladı. Sevgi nasıl bir şey. Aynı gönülde olmak böyle bir şey. Zübeyde abla kaldığımız iki gece üç gün içinde fedakarlığı, sevgiyi, vericiği ve mütevaziliğiyle bazı şeyler fısıldadı ruhuma.

Van havaalanında sempatik feray kardeşimize gittik yemeğe. O nasıl bir sofra. Sarmalar, kızartmalar, zeytinyağlılar…Neyse bu kısma girersem çıkamayabilirim . Namazdan hemen sonra Akdamar adası için yola çıktık yol boyunca van gölü kenarından edremit ilçesini geçerek gevaş ilçesinden akdamar adasına geçeceğimiz ufak bir tekneye bindik. Bu arada van gölü ifadesi sözde gölü görünce hafif kalıyor. Van denizi olabilir.

Doğa harika Akdamar adasına yaklaşırken uzaktan kilise kendisini gösteriyor. 915922 tarihlerinde yapılmış. Akdamar aslında “Ah Tamar”mış. Ada küçük ama doğası harika. Her taraftan van denizi gözüküyor. Dikkatimizi çeken bir şey kalabalık olmasıydı. Sanırım gündemde olması ziyaretçileri arttırmış.

Bugünümüzü iyi değerlendirelim diyerek hızlıca vana geri dönüyoruz. Van denizinin ilginç bir özelliğide renk değiştirmesi. Bazen mavi, bazen yeşil. Sanırım bundan bulutların etkisi çok:)

Van kalesine doğru ilerlerken mihmandarlarımız resterasyonda olan iki osmanlı camisini söylüyor ve hemen camilere ziyaret başlıyor. 16.-17 y.y da Şeyh Abdurraman Gazi Camii ve Hüsrev Paşa Camii. Ama biz hüsrev paşa camisine girdik. Mescid namazlarımızı bile kıldık. Çok mutlu olduk. Artık akşama yakın saat olduğundan hızlıca van kalesine çıkmaya başladık. Kalede diyarbakır surları gibi maşallah çok uzun. Hatta bazı mağaralar var kalenin etrafında zamanında icazet için kullanılmış. Kaleye çıkarken komik olan bir durumda çocukların en az dört dilde kalenin tarihini anlatmasıydı:) Japonca bile var diller arasında.

Nefes nefese kale’den indiğimizde bir van kedisi bizi bekliyordu. Nasıl tatlı, nasıl şirin bir şey. Gözleri biri yeşil bir mavi…

Hızlıca akşam yemeği için yine misafirperver dostlarımıza gittik. Bir gün biterken vanda doğunun güzelliklerinin yanında insanların sıcaklığı bizleri büyüledi.

Ertesi gün erkenden doğu beyazıt yollarına düştük. 250 km. Bize muhlis kardeş eşlik etti. Yolda muradiye şelalasine uğradık. Harküladeydi. Yolda askeri geçiş var. Neye göre bilmiyorum ama arada durdurup arıyorlarmış. Bizi görünce aramadılar:)Buranın ikliminden sanırım dağlar ağaç yok, bazı yer yanardağ kalıntıları gibi taşlar var. Yeşil toprakta dikkat çekici şeyler arasında…

O nasıl bir ihtişam…Bir tepenin üstüne yapılan saray uzaktan sizi etkisine almaya başlıyor. Dağların ortasında elmas gibi parlıyor. Saray 1685 yılında İshak paşa’nın babası tarafından yapılmaya başlanmış daha sonra ishak paşa tarafından tamamlanmış. 99 yılda tamamlanmış tamamı.

Kalorifer sistemleri ve zindanlarıyla ünlü. Sarayın girişinde sol tarafta bir çeşme dikkati çekiyor. Süt ve su çeşmesi. Zamanında dağdan boru döşeyip sağılan keçilerin sütü buraya gönderilmiş.

İshak paşa sarayının biraz üstünde Ahmet-i hani hz.lerinin türbesi var. Havası çok güzel. Seyyid Abdurrahim bin Abdullah Arvasi Hz.lerinin ve bir çok arvasi şehitlerinin kabirleri var. Burayı çok sevdim. Bir daha gelebilirim o kadar.

Geri dönerken içim bir süre orda kaldı. Vana döndüğümüzde karnımızda epey bir açıkmıştı. Hanedan Sofrası’nda güzel yemeklerimizi gedikten sonra bir giriş yaptık ki van çarşılarına arkadaşlarımı çıkartana aşk olsun. Tabii buralar kaçak malların çok olduğu ve gümüşün batıya oranla daha uygun olduğu yerler. Sevgili arkadaşlarım gümüş olayından çıkması zor oldu…Maşallah maşallah almadık bir şey bırakmadılar:=))

Akşam yine harika bir sofraya davetliydik. Doktor Nesrin abla, nevruz ve hülya ile tanışmaktan ayrıca memnun olduk. Bizim için uzak diyarlarda gönülden muhabbet etmek ayrıca güzel ve büyük nimet.

Bir gün daha biterken vanda yarın ki özel van kahvaltısını düşünerek gözlerimi yumdum uykuya…

Sabah artık yola hazırdık. Her şeylerimizi toparladık ve son olarak van’dan ayrılmadan okkalı bir van kahvaltısı yapmak için daha önceden tespit edilen Konak kahvaltı salonuna geldik. Aman Allah’ım bu nasıl bir şey masa sürekli donatılıyor.

Masa da yer kalmadı. Van kahvaltısı için bile atla uçağa gel:) Başta otlu peynir, kaymak ve bal, tereyağ, peynir çeşitleri, kavurmalı yumurta, sucuklu yumurta olmak üzere özellikle vana özgü kavut, murtağa ve cacık ilgi çekiciydi. Kavut; süte bandırılan buğday, mısır unu ve tereyağı ile yapılıyorMurtağa; un yumurta ve yağ ile yapılıyor. Cacık sütün yağı alındıktan sonra yağsız kalan lordan yapılıyor içine lezzet katmak için tereyağı, tereotu, salatalık ve sarımsak katılıyor çok lezzetli birşey. Okkalı kahvaltımızdan sonra son olarak rus pazarına uğrayıp havaalanına geçiyoruz. Zübeyde ablayla vedalaşırken içimde resmen ayrılık hüznünü hissettim. Ayrılıklar her zaman etkilemiştir beni. Uçağa bindiğimizde tüm arkadaşlarım tekrar gelelim inşallah diyerek iç geçirdik.

Van gezimizde bize mihmandarlık yapan özellikle Zübeyde ablaya, feray’a, evinde misafir olduğumuzu dr.havvaya çok teşekkür ediyorum. Müteşekkir oldum. Şahsi kanaatim batıdan doğuya ziyaretler artmalı. Hem ailece hem şahsi geziler olmalı. Akdamar adasıyla, kalesiyle, deniziyle, kahvaltısıyla van’a veda ederken içimiz buruktu…

Tekrar gidesim geldi…VAN DENİZİNDEN DOĞU BEYAZIT AŞKINA…” için 2 yorum

1. Anlatisindan benim de simdiye kadar hic gitmeyi dusunmedigim Van’a gidesim geldi, yalniz birde mihmandarlarimizin da ayni olmasi lazim:)