Rss Feed
Delicious button
Digg button
Flickr button

HİSLİ VE HÜZÜNLÜ LÜBNAN SOKAKLARI…

Bazı geziler vardır aniden çıkar. Hiç plansız… Beyrut’ta bizim için öyleydi, hızlıca karar verilmiş bir geziydi… Lübnan bana hep karışık gelmiştir. Sürekli savaş hali, israille didişmeler, iç karışıklıklar. Fakat hepte dikkatimi çekmiştir. Lübnan çeşitliliğin çok olduğu bir yer.

Arkadaşımla pazartesi uçak biletlerimizi aldık ve perşembe gece yoldaydık. Üç gün içinde planlarımızı yaptık. Oradaki tur şirketiyle anlaştık ve çıktık yola. Böylesi daha hesaplı geldi açıkçası. Gece uçuşu olduğundan geç vakit indik havaalanına ve sabahı bekledik.

Beyrut havalanı oldukça küçük. Merkeze uzak değil. Taksilerle 10 dolara rahatlıkla merkeze gelebilirsiniz. Bir dipnot havaalanında WC’ler bakımsız maalesefL

Beyrut hüzün dolu bir memleket. Savaş görmüş balkan ülkelerini de gezmiş biri olarak bu ülkede hüzün ve mutsuz insan yüzleri görmek çok mümkün. Hatta otel görevlisiyle aramız geçen konuşmanın arasında görevli bize şunu söyledi “Sizin ülkenin gibi değil, Beyrut’ta yaşamak zor, gülmek zor” Şehri gezerken 13 yıl sürmüş iç savaşın izlerini görmek mümkün maalesef.

Beyrut beş bölgeden oluşuyor. Hamra, Korniş, Aşrafiye, Cimmayzeh ve Şehir Merkezi. Bu bölgelerde Hamra daha çok müslümanların yaşadıklar bölge. Kornişe yakın, otellerin bolca olduğu bir yer.

Otele yerleştikten sonra yürüyerek şehir merkezine Domdown’a doğru gittik. Yürüyerek sanırım bir saat sürdü. Çokta iyi ettiğimizi düşünüyorum. Yolda hem Beyrut sokaklarını, evlerini, insanlarını gözlemleme imkanımız oldu. İç savaştan kalma tel barikatlar, yazılar, bombalanan evleri görmekte müassafmkün maalesef.

Dowdown da hükümet ve belediye binası, Osmanlı saat kulesi, Lübnanın simgesi asırlık sedir ağaçları ve en dikkat çekici olan tam bir Osmanlı mimarisi olan El Emin camii yani mavi kubbeli camide bulunuyor.

El Assaf camii de bu civarda. Eski Lübnan Başbakanı Refik Hariri suikastta uğradığı yerde aynı bölgede. Roma İmparatorluğu’ndan kalma kalıntılarda var. Bu bölge “Solidere”olarak anılıyor.

Bu civarda sokaklar ayrı bir keyifle geziliyor. Fransız mimarisinden binalar ve sarı renkte taş ustalığı başka bir hava katıyor Beyrut’a.

Havanında hafif serin ve güneşli olmasından mıdır bilmiyorum başka bir hava kokuyor buralar. Öyle ki ara ara Fairouz çalınıyor kulaklarımıza…Fairouz Le Beirut

Akşam saatlerinde Korniş’e gitmek istedik. Şehir merkezinden bir taksiyle Kornişe geçtik. Beyrut’ta şöyle bir şey var. Taksi ücretleri sizin turist olduğunuzu öğrendiklerinde değişebiliyor maalesef. Fakat taksiye binince servis derseniz fiks fiyat uygulamak zorunda kalıyorlar. Giderseniz bunuda unutmayın.

Korniş harika bir yer. Kordon boyu manzarayı seyretmek için gelenler ve eğlenenlerle dolu. Akdenizin kıyıya yakın kısmında devasa yükseklikte ufacık adacıklar var. Kız kulesi gibi. Buradan güneş batışı harika. Muhakkak ya doğuşa ya batışa denk getirecek şekilde ayarlayın derim.

İlk günün yorgunluğunu otelde attıktan sonra ertesi gün yoğun bir gündem bizi bekliyordu. Jeita – Harissa – Byblos üçlüsünü bugün halledecektik.

Jeita, Beyrut’un 18 km kuzeyinde ve Nahr Al Kalb Vadisi’nde yer alıyor. Dünyanın 7. doğa harikası adayı ve 2 ayrı mağaradan oluşuyor.

Mağaralardan biri 9 km’yi bulan yer altı sistemi ile dünyanın en büyük sarkıtına sahip, diğeri ise Lübnan’ın içme suyunu sağlayan Nahr Al Kalb Nehri’nin kalbini oluşturan Alt Mağarası. Mağaralar muazzam. Bu mağarada; sala benzer bir taşıtla kısa süreli, gizemli bir tur yapma imkanınız var; Görülmeye değer bir doğa harikası…Fotoğraf çekmek yasak. Kapıda fotoğraf makinelerini alıyorlar. Tabii içerde çeken çekiyor:)

Harissa’ya, sayfiye yeri olan Jounieh’den teleferikle çıkılıyor ve buradan Jounieh koyu kuşbakışı izleniyor. Tepede büyük bir meryem ana heykeli var.

Byblos, Unesco Dünya Mirası Listesi’nde yer alan antik bir kent ve Beyrut’a 40 km uzaklıkta yer alıyor. Bir sahil kasabası. Fenike dönemine ait Büyük Tapınak, Obelisk Tapınak, Baaltis Tapınağı ve Haçlılar döneminde inşa edilen Byblos Kalesi bulunuyor.

Üçüncü gün içimizde ektra bir heyecanla gideceğimiz bir yer vardı sırada; Bekaa Vadisi.

Tevafuktur gideceğimiz gün Mevlid Kandili idi. Bekaa Vadisine iki saatlik bir yolculuk yaparak geldik. Bu bölgede hava birden değişti. Görüntüler ve yollardaki ilanlar daha çok dini sloganlara döndü.

Bekaa Vadisi siyasi olarak Hizbullahın kontrolünde olduğu bir bölge. Tüm işletmeler onların elinde. Hizbullah, bu  bölgede yaptığı okul ve hastanelerle ve fakirlere bedava sağladığı hizmetlerle biliniyor ve halk tarafından seviliyor.

Bekaa Vadisinde Balbelk Antik Kenti var. Antik kent seviciler muhakkak uğrayabilir.

Bu bölgeye geçince bazı yerlerde askerlerin kontrolü oluyor. Korkulacak bir şey yok.

Biz yolda kandil münasebetiyle şeker ve yiyecekler ikram ettiler.Arabamızdan indiğimizde yer gök mevlid ve kasidelerle inliyordu. Tüm Bekaa vadisi bu sesle inliyordu. Antik kentide bu sesle gezdik.

Bekaa Vadisinde tanıştığımız insanlar bizde çok güzel izler bıraktı. Belki dille konuşmuyorduk ama tüm samimiyetimizle karşılıklı mevlid kandilini kutladık.

Lübnan yemekleri bizim Hatay sofrasıyla neredeyse aynı. Giderseniz aşağıdakilerin tadına bakabilirsiniz.

Humus = haşlanmış nohut ezmesi, tahin, limon, zeytinyağı

Babagannuş = kızarmış patlıcan, domates, soğan, suman, limon ve zeytinyağı

Mütebbel = patlıcan ezmesi

Tabule = maydanoz, domates, soğan, bulgur, limon, zeytinyağı

Fattuş = semizotu, domates, salatalık, limon, sirke, zeytinyağı sumak, ekmek

Zahter = zahter otu, domates, soğan, tuz, zeytinyağı

Kibinai = çiğ kıyma, sembusek (içi kıymalı, peynirli veya ıspanaklı börek)

Kibbe = içli köfte

Labne = beyaz peynir Yoğurt ve zeytinyağlı yaprak sarma

Lebeniye = yoğurtlu nohut çorbası

Kibbe lebeniye = İçli köfteli, yoğurtlu nohut çorbası

Falafel = kızarmış soğanlı nohut köftesi